Bij een ademstop niet reanimeren!

ademstop tijdens een insult.

Tijdens een tonisch-clonische aanval stopt mijn zoon regelmatig met ademen(ademstop) en loopt dan blauw aan. De eerste keer dat dit gebeurde schrok ik er enorm van. De meneer van 112 riep nog naar mij (ik had hem op de speaker staan, omdat ik alleen was en eerste hulp aan mijn zoon moest verlenen), niet reanimeren. Pas later drongen deze woorden tot mij door.

Te weinig zuurstof

Eigenlijk bij elke tonisch-clonische aanval krijgt hij te weinig zuurstof, hij wordt altijd blauw rond om zijn mond. Soms ook bij zijn wangen. En laatst zelf tot boven zijn ogen, dit zag er echt heel naar uit. Ik wist ook, ik wacht niet de 2 minuten af, maar ik geef hem gelijk noodmedicatie en heb 112 laten bellen.

112 bellen

Heel vaak bellen we 112 omdat hij vaak na een insult te weinig zuurstof binnen krijgt en zijn hartslag erg laag is. Zij monitoren dit dan meestal een half uurtje. Doordat zij er een poosje bij blijven en hij weer opknapt. Nou ja opknapt, hij ligt er dan nog steeds knock out bij. Maar zijn hartslag gaat dan weer omhoog. Het is dan bij hem blijven en steeds zijn hoofd goed leggen, zodat hij voldoende zuurstof binnen krijgt tijdens het inademen.

Nooit reanimeren

Dit was tijdens een van de gesprekken met 112, de ademhaling zakte ook weg. De man zei toen, niet reanimeren! De ambulance is er zo en zij kunnen het doen, als het nodig is. Op dat moment drongen zijn woorden niet zo tot mij door. Ik moest mijn kind goed stabiel hebben en zorgen dat hij kwijl goed weg kon lopen en hij weer zou gaan ademen.

Toen de dames van de ambulance er waren en wij hem samen stabiel hadden. Drongen de woorden van de man aan de telefoon tot mij door. Ik vroeg ze, waarom ik eigenlijk niet mocht reanimeren (ik heb wel mijn papieren ervoor). Ze vertelden mij toen, dat als de ademhaling stopt het hart niet stopt. En een hartmassage is dan uiteraard levensgevaarlijk.

Zuurstof gebrek bij een admestop

Het blauw worden is een teken van zuurstof gebrek. Ik had ergens gelezen dat mensen zuurstof in huis hebben. Dit leek mij de oplossing. Tijdens een consult met de neuroloog heb ik het daar over gehad. Ze vertelde mij, dat dit voor deze situaties geen zin had. Je geeft dan extra zuurstof, maar het lichaam is even gestopt met ademen en kan dus niets met de extra zuurstof. Dat is meer voor na het insult om sneller weer voldoende zuurstof te hebben.

De zuurstoffles van de ambulance is anders. Zij hebben er een pomp(je) op zitten, die de ademhaling voor dat moment overneemt. Ik vroeg haar of mond op mond dan het zelfde effect had. En ja, dit is het zelfde. En kan geen kwaad om te doen.

Mond op mond bij een ademstop

Ik hoop dat het voor jullie en ook voor ons nooit zover hoeft te komen. Maar na de laatste keer dat hij binnen 10 seconden zo blauw was, en ik besloten heb hem gelijk de noodmedicatie toe te dienen. Dit is ook het advies van de arts. Eerst de noodmedicatie want de aanval moet stoppen en als de ademhaling dat niet opgang komt, dan kun je mond op mond geven. En waarschijnlijk is de ambulance er dan ook al.

Dit is ook interessant om te lezen:

Yvonne

Yvonne